Monday, October 25, 2010

Elak pakai sanggul palsu...


Sharing is loving:)

copy fr rencana sinar harian Jumaat,
Ustazah Bahiyah Ahmad,
Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya.

Bertudung ialah satu cara menutup aurat, tetapi jika bertudung dgn niat utk kelihatan cantik dan bukan memenuhi perintah Allah, ia tidak termasuk dlm ibadat. Trend wanita sekarang yg gemar memakai sanggul palsu & diselitkan di dalam tudung, Ustazah Bahiyah berkata; situasi tersebut tidak wajar berlaku.

Sabda Rasulullah SAW;

" Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya iaitu;
(i)kaum yg membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam) dan
(ii) perempuan-perempuan yg berpakaian tetapi telanjang, yg cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kpd perbuatan yg sama,dan wanita yg rambutnya sebesar punuk(bonggol) unta...
Mereka ini tidak akan boleh masuk ke syurga, serta tidak akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian."(Riwayat Muslim)

Kata Ustazah Bahiyah lagi, "Elakkan diri daripada sengaja menjadikan sanggul rambut tinggi sebagai perhiasan untuk menarik perhatian & tampil seksi kerana ia dijanjikan azab spt mana terdapat dlm hadis di atas."

"Sejujurnya saya terkejut pada zaman ini sanggul dijual sbg aksesori wanita bertudung. Untuk apa? Untuk kelihatan cantik? Dan lain halnya jika rambut wanita itu panjang & tetap kelihatan sanggul apabila bertudung."



21 comments:

Fello Ariza said...

salu plak tertgok ade bonjol atas kepala disebalik tudung..huhu

Pencacai Alim said...

fesyen pny pasai..agama tertolak ketepi

Encik Tikus said...

like this entry

hiro said...

emm.

HARITH ISKANDAR said...

ooo xleh pkai ek..iccc :)

S..U..D..@..I..S said...

bukan elok pun kan..cunggit semacam...

darkbatman said...

sanggul bertudung 2 camane?

n@jwamz said...

fell:: itu laa pasal...cantik ke camtu fell??

pencacai alim:: huhuhuhu

encik tikus:: i like more...haha

n@jwamz said...

hiro::: ape yang emm nyer hiro??

harith::: (^_^)

sudais::: ntah..nmpak over jer...

batman::: tanya gf kamoo..msti dier tahu..hehehe

Hali3isa a.k.a L3ha : SSA said...

betul tu. sdgkan orang yang dha pnjang rambut tu konfom dha bersanggul, ditambah lagi pakai sanggul tambahan. ish3. mcm len dha~

fara said...

smoga menjadi igtn kite bersame.
good one najwa! :)

Miz CanisTaL said...

like this entry oso.. ;)

pawaka19 said...

ramai gak artis yang pakai kan

New Entry "Mak Aii! Berkahwin Dengan Sendiri"

Hanim Mahali said...

tak chantek pun pakai sanggul palsu ... kalau pun rambut pajang kan lebih sembunyikan kecantikan mahkota wanita itu ,,, ehmmmm....

kakyon said...

dah macam jinny lampu aladdin aje..

maCy said...

terima ksh ats peringatan. ramai yg tahu, tp buat2 tidak tahu~

cemomoi said...

ops tak tau plak rupanya sanggul pon palsu gak

Hali3isa a.k.a L3ha : SSA said...

rite! dha panjang rambut konfom gak bersnggul. nak pasang snggul palsu tu tak berat kepala ka? hehehe~

cikCEPET said...

tade kje betul pkai snggul plsu...
nyusahkn lg de laaa

heeee
:))

Lovely Bella said...

oo sanggul palsu eh.. aku x pnah tau pun.. patut len mcm jerk.. bunjut nyer kan.. ades

LadyBird said...

huhu..sedih jer tgk mereka pakai mcm tu..
tapi nampak cantik kan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails